2022
agost

Toscana

Camps de vinyes i cereals, bon menjar i molta història

Resum pràctic
Dades i numerets per fer-se una idea
Transport
hotel
Agriturismo Fattoria La Luna
més info
7 nits = 720€ (Dormir (apartament) )
Apartament rural molt complet amb 2 dormitoris (un llit matrimoni i 2 llits individuals). Bany complet. A nivell de terra. Cuina totalment equipada. Piscina.
hotel
Ibis Styles Cannes Le Cannet
més info
1 nits = 176€ (Dormir i esmorzar )
Habitació quàdruple amb bany complet, TV, Wifi. Aparcament tancat al mateix edifici (tarifa a part, 12€/nit).

Visites destacades
San Gimignano
Per visitar el poble, preciós.
Volterra
Teatre romà i poble medieval
Firenze (Florència)
Ciutat fascinant
Mirador de Firenze
Imprescindible si visiteu Florència.
Pisa
Torre, Duomo i poc més.
Vinci
Bonic i petit poble natal de Leonardo.
Museo Leonardiano
Llàstima que no es pot tocar res
Mengem i bevem
Pa toscano
Resulta que el pa a la Toscana és sense sal.
Bo... però soso.
Gelateria Genius
El millor gelat que hem provat mai. Impressionant i artesanal.
Al poble de Ginestra Fiorentina.
Vins
Vins Chianti.
També el vi dolç de postres VinSanto.
Olis
Els olis de la zona són molt bons.
Calendari
Vinci
Tornada fent parada a Cannes

Durada: 7 nits
Provinents d'Occitània (castells càtars), emprenem la marxa, amb la incògnita de si trobaríem gaire trànsit a la frontera, o al voltant de Niça. Per sort, no va ser així. Hi havia trànsit en sentit contrari. El que vam creure que ens trobaríem quan tornéssim. El camí per la costa és ple de túnels, durant tota la zona de Gènova s’alternen paisatges de valls en direcció al mar amb cases penjades a llocs impossibles amb poblets pintorescos amb el mar de fons. Tot plegat vist ràpid durant el pas de viaductes, entre pont i pont.

La primera cosa que vam poder veure bé són les immenses canteres i magatzems de marbre de Carrara on s’apilen milers de blocs. De fons, els Apenins toscans. La casa on ens allotjavem, l'Agriturismo Fattoria La Luna, és a escassos vint minuts de Firenze (Florència). La primera impressió quan ens anavem apropant a la destinació, amb naus industrials, polígons i maquinària, no s'assemblava gens a la imatge idíl·lica que ens havien venut de la Toscana. El paisatge, com acostuma a passar, va canviar tan bon punt vam sortir de l’autopista.

La primera excursió va ser a San Gimignano. Allà ja va quedar clar que amb una setmana, ni de conya veuríem tot el que teníem previst. Cal un dia per visitar amb tranquil·litat només aquest poble. Per pujar a les torres cal pagar. Aparcar, si s’arriba a mig matí, complicat. És molt turístic, però tampoc es pot parlar de massificat. D’allà vam anar a Volterra, on estaven en plena festa medieval. Això vol dir que tenien el centre tancat i calia pagar entrada, cosa que no vam fer, doncs només ens hi estariem unes hores, i - sincerament - per festa medieval tenim Montblanc :-). Vam inspeccionar tot al voltant. Imprescindible el teatre romà, les portes i el passeig per la muralla amb unes vistes de vertigen. També vam trobar un taller de guitarres elèctriques artesanal. De camí entre els dos pobles hi ha un mirador de la Toscana, amb una figura rodona, on tothom s’atura a fer-se fotos. Nosaltres també. Unes vistes de la Toscana que ni pintades.

La visita a Firenze, obligada, bressol del Renaixement, passa per la seva catedral. Pujar a la cúpula, queda per a una economia superlativa, amb vint euros per cap i una hora de cua per poder sortir al balcó, per l’estretor claustrofòbica de la pujada. Obligat també el Ponte Vecchio i Palazzo Vecchio i el mercat del Porcellino amb el senglar (típic lloc on els turistes toquen la figura de bronze del senglar esperant que els doni sort). El millor, a banda dels incomptables palaus, la vista des del mirador. Atenció, que la circulació per bona part de la ciutat està restringida als veïns. Vam tenir sort que la zona de restricció era oberta, amb tot, no es podia aparcar, tot i la temptació d’espais lliures.

Evidentment, vam anar a Pisa a fer el guiri amb la típica foto aguantant o empenyent la torre. I sí, encara està inclinada. Aquí sí que hi havia gent. I també els típics cansats d’atendre estrangers, que ens van demanar tres cops en cinc minuts si érem asseguts a la seva terrassa per anar al lavabo, al mateix temps que van trigar vint minuts en demanar-nos què volíem prendre.

Una sortida de mig dia, en funció dels museus que es visitin, és Vinci. El poble de Da Vinci, Leonardo da Vinci, Leonardo pels amics. El museu obre a les 10:00, horari d’agost. Així que després d’entretenir-nos amb els típics cartells a la italiana, que tant assenyalen a dreta com a esquerra, que obren a les 9, com a les 9:30 com a les 10... quan vam aconseguir arribar a la porta del museu ens van dir que primer s’havia de passar per biglietteria a comprar les entrades. Amb una mica de síndrome de formulari A-38, ens vam dirigir a comprar les entrades i allà ens van informar que en realitat en museu principal del poble està dividit en dos, primer es visita una part i després l’altra. Per què? Ni idea, no hi vam veure cap raó lògica.
El museu està molt bé, hi ha reproduccions de molts aparells dissenyats pel geni. La llàstima és que et couen les mans de ganes de tocar-ho tot, i no es pot. Si pogués haver-hi un museu on tocar fos obligatori, hauria de ser aquest. Doncs no. Tracten les reproduccions com a obres a exposar per se. La segona part del museu és el castell. El millor d’aquí són les vistes des de la torre, perquè de tocar, res de res.

El comiat de l'Agriturismo Fattoria la Luna va ser amb abraçades amb els italians i amb encaixada de mans amb els nòrdics. Allò de l’espai vital. Ens esperaven dos dies de cotxe al màxim, amb una estada tècnica, i una tercera trotada de cotxe fins a Valladolid.

L’endemà vam fer una visita ràpida al passeig de la fama de Cannes. Sort que vam baixar en cotxe, perquè es pot aparcar gratis a un pàrquing públic soterrat a sota mateix del passeig. Novament, vam fer el guiri amb les fotos, que ja tenen preparat un set amb actors famosos perquè t’hi posis.

L’última aturada tècnica va ser just abans d’arribar a Salses, a l’autopista, per gaudir d’estacions de serveis i de descans com déu mana, no com les d’aquí on et posen cartells enormes que diuen que la mantinguis neta i no et posen lavabos. Lamentablement (o no), ens va tornar a perseguir la pluja. “O no”, perquè el Dario debia estar content, donat que feia mesos que no queia ni gota.
Italia
Agriturismo Fattoria La Luna
Via Maremmana, 57, 50055 Lastra a Signa (Firenze)

7 nits = 720€ (Dormir (apartament))
L’Agriturismo Fattoria La Luna es troba als afores del nucli del mateix nom, La Luna. Per arribar-hi, hi ha un desviament per una pista sense asfaltar d’uns cent cinquanta metres, que no t’avisen, amb algun sot important. Cal un cotxe una mica alt. S’aparca davant de la casa, sota els arbres, per tant, a l’ombra. El lloc és de somni. La casa és al marge d’un petit turó envoltant de vinyes i oliveres, literalment a tocar. La piscina, a les fotos suggeria una altra cosa. Malgrat no ser olímpica (és un prefabricat), és prou gran per a fer un bany, jugar i refrescar-se tot olorant el camp i contemplant com les abelles es passegen per les flors. Tot, amb un got de vi de la casa al costat. Suposem que això és la Toscana.

La rebuda va ser una mica rara, però divertida. Només amb els dies vam arribar a escatir qui era qui. Ens va rebre una iaia, després de treure el cap al fons de tot de la finca, perquè allà no hi havia ningú. Els apartaments, les diferents edificacions, no estan senyalitzats amb el nom (una possible millora). La iaia ens va obrir la porta i ens va ensenyar l’apartament, tot afirmant que Dario se’n faria càrrec quan tornés. Fins llavors havíem parlat amb un tal Marco per mail, malgrat que teníem dos números de telèfon, vam suposar que tots dos eren del tal Marco. Un cop descarregades les maletes i després d’hores de carretera, la piscina estava dient “vineeee, viiiineeee”, així que efectivament Dario ens va rebre quan ja érem dins la piscina en remull.

Dario va ser del millor de l’estada. Vam arribar a saber que ell i el seu germà són treballadors de la Fattoria. Ell, a més a més, hi viu amb la seva família. Seu era el segon número de telèfon que teníem, que no era del Marco, nom que surt a les ampolles de la fattoria, perquè n'és el propietari. Al Marco només el vam saludar un dia, ben vestit, sobri, molt italià, mentre era per la fattoria com inspeccionant. Quedava clar que era el cap. Vam intercanviar unes poques paraules de cortesia i ens va semblar amable. Dario ens va donar la benvinguda inicialment en anglès, però ràpidament millor es va passar a l’italià, perquè l’entenem molt millor. Vam acordar agafar verdura, ous i una ampolla de vi.

Donat que a la casa s’hi estava bé, vam passar força estones. Se’ns va fer curta l’estada. Vam fer una barbacoa, vam compartir estones agradables amb altres hostes, vam fer una cata dirigida pel mateix Dario, se’ns va emportar la canalla per a ensenyar-los els conills i les gallines, vam compartir jocs de piscina... si a la desproporcionada agenda portàvem coses per veure que ni dopats, al final ens vam limitar al més imprescindible en favor del descans. Tot i que, repetim, ens van faltar dies, tant per a fer visites (cal dir que algunes a distància de dues hores) com per estar-nos allà simplement gaudint de la companyia, dels vins i dels productes.

En realitat, Dario és pagès, tal com ell mateix ens va dir, i el vi és un producte més que només es pot comprar allà. També ens va informar de les hectàrees de vinya i oliveres de què disposa, i que les oliveres tenen una producció d’oli molt baixa.

I qui era la iaia, us demanareu? Doncs després de sentir-la caminar per la finca de matinada, a quarts de 7 del matí per exemple, i observar-la periòdicament com passejava amunt i avall remugant tota sola, vam pensar que seria família. Li vam demanar al Dario. I no. Resulta que “forma part” de la casa. Era la dona de l’anterior masover, que malgrat el canvi de propietari, encara hi és. Portava més de trenta anys sense sortir d’allà. Un detall entendridor.

França
Ibis Styles Cannes Le Cannet
102 Bd Sadi Carnot, 06110 Le Cannet (França)

1 nits = 176€ (Dormir i esmorzar)
Aquest hotel Ibis és fins el moment el pitjor en què hem estat. Decorat de cinema, com tot Cannes, però aquí l’esmorzar no ho va arreglar. Els dependents semblaven sortits d’una sèrie dolenta de vacances a Hawaii que ens van desitjar “buenas tardes” en castellà en anar a dormir després de tornar de sopar fora.

A l'esmorzar, la màquina de suc era d’autoesprémer, amb tota la porqueria dels qui havien passat abans. L’espai per seure limitat. Aquí sí que vam agafar aparcament, pel que pogués ser.

Dades referents a viatge realitzat amb data agost de 2022.