2020
agost

La Garrotxa

Terra volcànica, natura i gastronomia.

Resum pràctic
Dades i numerets per fer-se una idea
Transport
granja
El Contaller
6 nits = 590€ (Dormir )
Apartament amb 2 dormitoris, cuina, bany complet i piscina.

Visites destacades
Can Trona
Centre de cultura i natura de la Vall d'en Bas
Mas La Coromina
Granja de vaques Llet ATO
Carruatges La Fageda
Passeig en carruatge per la Fageda
Museu dels Volcans
Petit museu volcànic
Ponis La Garrotxa
Passeig amb poni pel volcà Croscat
Castell de Colltort
Vistes impressionants de la vall
Mas Coromines
Granja de porcs, visita i tast d'embotits
Mengem i bevem
Can Guix
Olot
Restaurant de cuina casolana i tradicional amb MOLT bons preus
Forn Bataller
Hostalets d'en Bas
Forn de pa artesà
Carnisseria Els Hostalets
Hostalets d'en Bas
Carn i embotits de producció pròpia
Montse L'artesana
Besalú
Xurros i crêpes boníssims, per llepar-se'n els dits
Calendari
Conduïm fins La Garrotxa
Ens instal·lem a l'apartament.
Hostalets d'en Bas i relax a Can Contaller.
Can Trona, Hostalets d'en Bas (carnisseria) i Granja Mas La Coromina
La fageda d'en Jordà, tarda relax
Olot (Museu dels volcans), tarda relax
Passeig poni, Sant Iscle Colltort, tarda gorg riu Brugent
Granja de porcs Mas Corominas, Besalú

Durada: 6 nits
Aquest viatge ens el vam plantejar en mode relax. Després d'uns mesos confinats (COVID-19), només volíem sortir de casa, respirar aire pur i poc més. Per això va ser un viatge amb poques visites i excursions. La comarca ja la coneixíem de visites puntuals, així que la Garrotxa era una destinació ideal.

El primer dia, dilluns, dinem a Olot, a Can Guix. És dia d'instal·lar-se i explorar què ens ofereix Can Contaller.
L'endemà, dimarts al matí, visitem Els Hostalets d'en Bas. Poble preciós d'obligada visita quan vas a la Garrotxa. Hem d'omplir la nevera de l'apartament, però ens trobem la carnisseria tancada. Almenys arribem a temps de comprar pa del Forn Bataller, pa boníssim.

El dimecres a la tarda, fem parada a les cases de Can Trona, de camí a Joanetes. Són unes cases construïdes l'any 2006 que formen un conjunt que anomenen "La petita Suïssa catalana. Són maques, però no antigues.
Ens trobem el 'Centre de cultura i natura de la Vall d'en Bas' tancat, però ens ho apuntem per una altra vegada.

Visitem la granja de vaques Mas La Coromina, una granja de llet ATO. Són visites amb poc aforament (COVID-19) on com a màxim coincideixen 4 grups familiars diferents (i mantenint distàncies). I amb cita prèvia, és clar, cosa que fem per Internet.

Com que no venen carn, i falta una estona per la visita, seguint la recomanació de la Isabel i ens apropem a Hostalets d'en Bas, on avui sí trobem la carnisseria oberta.

La Isabel, propietària de la granja conjuntament amb el seu marit, ens va fer la visita. L'agrobotiga és més justeta que la de Mas Bes (Salitja). Per exemple no tenen carn (t'envien als Hostalets), però sí tenen molts productes de la zona. Com que totes dues granjes són productores d'ATO es coneixen i ens comenta que col·laboren l'una amb l'altra. A la visita no només t'expliquen com funciona la granja, tot, sinó també la seva relació amb la Vall d'en Bas, els poblets i la íntima relació de l'activitat que tenen, completament circular, amb l'entorn.
La visita està molt bé per a nens, inclou donar de menjar les vaques, visita a l'hort, tocar animalons, veure les gallines i un tast final de productes. Amb llet per beure, és clar. Dura una mica més d'una hora. Les vistes des de Joanetes (un dels 5 pobles de la Vall) són molt maques, amb Sant Esteve al fons.

El dijous ens apropem a la Fageda d'en Jordà. Són dies molt calorosos, i a mig matí fa massa calor per fer passejades. Fem visita amb carruatge. Havíem visitat la zona de la Fageda en anteriors ocasions, però mai havíem fet la visita amb carruatge.

No es poden comprar els tiquets amb antel·lació. És qüestió d'arribar, anar a la guixeta i comprar tiquets per la propera visita disponible (surten cada hora) on el grup hi càpiga. Per sort, hi cabem just a la següent visita, no haurem d'esperar més que 1/2 horeta.
La visita es fa en 3 carruatges tirats cadascun d'ells per un cavall o euga més que forçut. Els dirigeixen tres nois joves, que es passen el trajecte fent broma, amb els visitants - el nostre guia, Òscar, no para de fer brometes i acudits - i també entre ells, doncs sembla que hi ha pique. Tot plegat, més divertit del que ens esperàvem.

El divendres anem a la ciutat, a Olot. Allà visitem el museu dels volcans. És petit, molt petit, però explica de forma didàctica què és, com es forma, un volcà i hi ha una maqueta on es poden veure els volcans de la zona.

Dissabte al matí anem a fer un mini-passeig amb ponis a Lava Parc. Ens ho havíen regalat en fer la passejada amb carruatge per la Fageda.
Després ens apropem a Sant Iscle de Colltort amb el cotxe. Veiem, però, que fa massa calor (és la 13:00) per pujar a peu fins a dalt, fins el Castell de Colltort, on ens han dit que hi ha molt bones vistes de la vall. Ho deixem per una altra ocasió (potser a la tardor).
A la tarda busquem un gorg del riu Brugent prop de Sant Feliu de Pallerols i ens hi capbussem per refrescar-nos. El gorg per nosaltres sols. Preciós, tranquil, solitari.

L'últim dia, diumenge, toca deixar lliure l'apartament a mig matí. Ho tenim enllestit ràpid, doncs tenim una cita a una granja de porcs, Mas Corominas a Begudà, que comença a les 11:00. El lloc ens l'havia recomanat la Isabel de Mas La Coromina (llet ATO).

Mas Corominas és una granja de porcs de la raça Duroc. També segueixen un protocol COVID-19, ens prenen la temperatura abans d'entrar, ens ofereixen gel hidroalcohòlic, i s'asseguren que tothom porti mascareta.
La visita té dues parts: coneixem els animals de la granja, ens expliquem el seu cicle de vida, com viuen, com es reprodueixen... Ens permeten tocar porquets amb poques hores/dies de vida, tot fent-los dormir en els nostres braços.
La segona part de la visita, guiada pels fills de l'amo que ens havía fet la primera part, consisteix en un tast dels seus productes. Productes tradicionals i també innovadors, com la llonganissa amb formatge, boníssima!.
Una visita molt recomanable.

Acabada la visita dels porquets, anem a dinar a Besalú, que també coneixem de visites anteriors.
En taules de pícnic prop del riu, ens entaulem i acabem de liquidar àpats que ens havien quedat de l'apartament.
Fa molta calor... així que ens capbussem al riu, en un entorn idíl·lic, que sembla de postal, amb el fons del mític pont de Besalú.

A mig bany, però, comencen a sonar trons... una tempesta s'apropa, així que sortim de l'aigua i ens preparem per fer una passeig per Besalú. Allà berenem uns crêpes i uns xurros boníssims, a Montse l'Artesana, i ens refugiem de les primeres gotes que cauen.

Feta la visita, tornem cap a casa, amb el regust d'una setmana de relax, de descans, de desconnexió, de gaudi del propi país... i comptant els dies per la propera escapada, que són pocs!
Catalunya
El Contaller
Veïnat Bastons, núm. 10 – 17174 Sant Feliu de Pallerols Girona

6 nits = 590€ (Dormir)
El web és de els apartaments és molt limitat d'informació, està poc aprofitat. Això obliga a cercar informació alternativa. El primer que vam veure a través de comentaris va ser que no ens sortien els números del nombre i nom dels apartaments amb la foto de la masia. Mirant comentaris vam arribar a la conclusió de què no era al mateix edifici principal del mas, sinó en un a part. Clar, el primer que vam pensar era que es venia la imatge de l'edifici maco, però que després et posaven en un altre lloc que no t'ensenyaven, per tant, sorpresa. Era un risc.

En un comentari vam llegir que la piscina, un element important a destacar, "és a 5 minuts de l'apartament". La idea que ens va donar era que s'havia de fer quasi una mini excursió, fins al punt que temíem que no hi fos dins la mateixa masia. Després de tot, no és com fer balconing, però tampoc és veritat que estigui a 5 minuts. Els nens triguen 1 minut.

Altres aspectes que no es comenten a la seva web i que serien destacables, són la zona de joc infantil, el detall de què la barbacoa sigui particular (cada apartament té la seva( igual que hi ha lloc per aparcar fàcilment o que hi ha informació de la zona a l'apartament.

Per arribar a la casa cal anar per una pista asfaltada parcialment de poc més d'un quilòmetre. Hi ha un parell de rètols que indiquen el camí a la casa, per tant no et pots perdre. Això sí, els rètols també indiquen que hi ha restaurant i fa anys que no el tenen. Encara que la web no mostra fotos de l'edifici de les cabanes, aquests estan molt ben equipats i l'edifici és també autèntic. Les fotos que hi ha són de l'interior de l'apartament i no estan actualitzades. Per exemple veureu televisors antics que ara ja no hi són, ara són més moderns, de pantalla plana.

Clar, que tot això ho veus in situ. La informació prèvia de l'apartament és pràcticament nul·la, i acompanya al poc que hi ha a la web. Va ser caòtic el procés per reservar. Vam arribar a tenir 4 números de telèfon diferents. A més, quan truques al telèfon indicat com a preferent et surt que és una ferreteria, la de Sant Feliu de Pallerols. Per mail encara és pitjor, perquè entre qui et respon per telèfon i els qui responen els mails (malament i tard) semblava que no hi havia cap comunicació. Ens van dir que havíem de fer una bestreta, però no ens van donar cap número de compte on fer-lo! Aconseguir-ho va ser una odissea. De fet, un cop pagada la bestreta de la reserva i enviat el justificant encara vam rebre un mail demanant-nos si reservaríem. No inspirava gaire confiança.

La informació adjunta al mail sobre l'estada en pdf es limitava a una línia de text on posava que havies de portar-te tu les tovalloles pel tema de la COVID i llestos. Quan vam demanar sobre l'equipament de l'apartament, "si tenien cafetera, microones...", i volíem donar a entendre "i què més?" vam rebre per resposta un lacònic "sí, en té". Cap més informació. "On recollim les claus?", "Podrem pagar la resta amb targeta?", "hores d'entrada i sortida?"...res. Els intents d'intentar obtenir més informació es van acabar limitant a aconseguir que ens confirmessin que teniem la reserva, perquè fins i tot en això s'havien fet un embolic en el nombre de persones que seríem.

En anar-hi a l'apartament, per tant, només sabíem que teníem confirmada la reserva per whatsapp amb una tal Rosa (que després va resultar ser la persona responsable dels apartaments), on era l'adreça i res més. A partir d'aquí, la cosa només podia que millorar.

Efectivament, la Rosa va ser molt amable i és de destacar que ens van tractar molt bé. Ens va deixar desar l'equipatge abans d'hora i altres facilitats, com visitar els animals de la granja o informació de l'entorn. Un entorn, efectivament, idílic. L'apartament, un cop inspeccionat, superava les expectatives de la poca informació i dificultats per reservar. Per cert, finalment l'apartament tenia cafetera, però de les italianes. I el microones estava desendollat, s'havia de posar un lladre per posar-lo al mateix endoll que la nevera.

Lamentablement, de les nits d'estança només una (l'última) vam poder descansar. La resta, vam haver d'estar aguantant converses a sota la finestra a crits fins altes hores de la nit. Cap al final, a la cridòria es va afegir els típics gossos d'hostes bordant i dissabte ja vaig explotar i vaig haver de cridar perquè callessin, perquè allò semblava el pàrquing d'un after. Vam saber que els qui estaven parlant eren inquilins que hi ha en un altre espai, però que no són apartament, sinó que viu allà. És una mala idea barrejar hostes temporals amb gent fixa al mateix edifici. Una de les moltes coses en que es nota que els propietaris dels apartaments són novells i sense experiència en el sector.

Entre això, la calor, i que el matalàs i els coixins són de baixa qualitat, de descansar, poc. I per això, seria un lloc poc recomanable, insisteixo, tot i el bon tracte de la Rosa, i que l'apartament està bé i que l'entorn és molt maco.

Altres aspectes a millorar seria, a banda de la qualitat del matalàs o disposar de més coixins, material de cuina (com una paella-planxa, llevataps, etc). Pràcticament no hi ha ni una safata on portar les coses. De vaixella hi ha la justa. Caldria tenir en compte que per una estava llarga, d'un apartament amb diverses persones, caldria algun rotllo de paper de wc (només hi havia un). Cal dir que els tema dels protocols per la COVID els porten força bé.

L'últim dia la Rosa es va voler acomiadar, teníem presa i li vam dir que havíem estat bé. En general és cert. No sabem fins a quin punt és conscient que a les nits no es deixa dormir als hostes de la cabana.

Dades referents a viatge realitzat amb data agost de 2020.